Best Green Hotels
Eco friendly traveling and excusrsions

nederlands deutch francais espanol italiano greece finland china russia japan turkije arabic         klik op foto's ter vergroting                
home

prijzen

lokatie

eco-tour

FAQ

contact

gastboek

linken





































van zeilschip via motorsvrachtschip en woonschip naar bed en breakfast apartement.

Verblijf in het hart van de Hollandse scheepvaartgeschiedenis



Toen de klipperaak in 1913 als zeilschip werd gebouwd, had ze de kop van een klipper, en de "kont" van een aak. Dat wil zeggen dat de voordelen van twee verschillende rompvormen benutte. De hoge, spitsere kop van de klipper werkte goed bij golfslag tegen buiswater, terwijl de bolle kont veel ruimte gaf in het achteronder, waar nu uw slaapkamer is. Het is een platbodem, en daarom in princiepe alleen geschikt om zoetwater te bevaren, maar deze schepen voeren ook op brak water in de Schelde, en op de Wadden. Ze had één mast, en een grootzeil van ongeveer 110 vierkante meter. De oorspronkelijke lengte was ongeveer 25 meter, en aan weerszijden twee indrukwekkende zwaarden.

Moderiseringen


In de vijftiger jaren is ze tot motorschip verbouwd. Er werd een stuurhut opgezet, maar inklapbaar, zoadat ze onder de bruggen door kon. Het schip is toen ook vijf meter verlengd. 't Laadvermogen ging omhoog naar 192 ton. De "den" is daartoe verhoogd. (Dit is de rand rond het laadruim) In de zeventiger jaren kreeg ze een "moderne" motor, een DAF 575 van honderd pk. We kunnen nog steeds met haar varen! Wel hebben we het dak van het stuurhuis vernieuwd en wat verhoogd, om stahoogte te krijgen. We kochten haar in 2001, en hebben haar in de loop van tijd wel onder handen genomen. We hebben 20 ton ballast onder de vloer verstopt, om de manouvreerbaarheid te vergroten. Het heeft nog niet veel geholpen.... (Ze is 2 cm dieper gaan liggen.) Daarom is het nog steeds allemaal behoorlijk windgevoelig. Misschien moet er een kopschroef in.
In 2010 zijn we de bed en breakfast begonnen. Het apartement is niet heel groot, maar heeft wel drie kamers, en is met veel gevoel voor kwaliteit en stijl verbouwd. De vloer is bv Zwarte Cabbes, een spijkerharde afrikaanse hardhoutsoort, de wastafel in de slaapkamer is van eigen fabrikaat, gehakt uit Belgisch hardsteen (een soort graniet). Verder veel mahonie en traditionele scheepslampjes en andere verzorgde details. Ik denk dat we afgemeerd liggen op een van de allermooiste stukjes Amsterdam, centraal, onzettend rustig, en toch vlakbij de bruisende binnenstad. Het Westerdok zelf speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Amsterdamse haven. Zo zag het er uit in 1865. (Voor gedetailleerde informatie, klik mop de link bovenaan de bladzijde) De straatnamen in de buurt verwijzen nog naar die nijverheid: Schiemanstraat, Touwslagerstraat, Zeilmakersstraat etc. OOk de laatste palingvisser van Amsterdam is er te vinden!

westerdok 1865, klik voor vergroting
westerdok vorige eeuw, klik voor vergroting
klipperaak, klikm om terug te gaan
klik om te zien hoe ze het westerdok binnenkomt luctor met sleepboot assistentie komt het westerdok binnen.

zandhoek, historisch stukje amsterdam